Monday, July 24, 2006

apabila...


status YM aku:
Dato' K is too old to drive a brand new City. He should follow Dato' Effendi, a humble man who drives a 2nd hand Tiara. ~

mendapat reply dr seorg membe yg SEMANGAT ISLAM TINGGI (masyallah ana enta ukhuwah fisabilillah):
biarlah dato K kawin dgn ct. Dh jodoh dia, xyah lah kita nk komen apa2 lg. Lantak dia la. Kn jodoh 2 ditangan Tuhan. Ko nk dispute lg ke??? Sbg muslim kita ada agenda yg lebih penting. Kes murtad lina joy and serangan isreal terhadap palestine and lebanon


aku br bgn tdo(nasib baik) terusha la reply die yg begitu hikmah sekali ini. dlm hati aku, what the f***.
sbb aku (dgn penuh hikmah gak):
1) bg aku r, sebagai seorg muslim (curik ayat die)kite kne concern dgn problem masyarakat. nak xnak kene accept gk isu siti N n mawi mmg isu masyarakat, so mmg kte kne tau r. sengal
2)ade aku kate aku xpuas ati ke die kawen ngn siti ke ape ke?nk dispute?lawan takdir?.. lain kali silelah lebih peka hal2 masyarakat sendrik, which mostly islam jugak. bende status aku tuh xlebey dr suatu joke berkisar ttg artis2 dan dato'2(realiti msyarakat).p blaja balik malay A1, ade unsur sinisme dlm tuh. aku leh carik bini lg cun dr siti tuh.lgpon die dh tue, nak watpe.sengal lagi
3)ade ke aku kate isu palestin n lebanon israel, lina joy, xpenting? yg nih aku xnk komen byk. nk je aku tny die ape yg die concern sgt? ape yg die dh wat? wah2..semangat sound org berapi2

pendek kate(walaupon aku chat ngn jere mlm td, tp bukan die yg kate nih), bukan ape.. tp kate org2 tue, cakap siang pandang2.... jgn cepat melatah

ps: mungkin perlu status 250 patah perkataan, so sume bende leh tulis kat situ...

17 comments:

Anonymous said...

perghh brother...aku sokong gk ko tu..kadang2 member ni smangat cepat sgt..die kene slow2..walo pd zaman sains teknologi ni semua gerak dgn pantas..tp takleh salahkan die kan..sbb smangat die berkobar2..psl takdir..aku rase walo jodoh dh ditentukan aku rase kiter masih mempunyai kuasa utk menentukan..kiter semua tau yg ajal maut rezeki semua dh ditulis..tp Allah dh cipta akal dan tenaga tulang 4 kerat..kiter masih kene usaha..jika org buat salah nnti die leh blame Allah sbb dh ditulis..walhal yg telah ditulis tu hendak menunjukkan kuasa Allah yg Maha Mengetahui dan Allah Maha Adil dan tidak sewenang2nya menyesatkan org..tp sbbkan kehendak manusia itu sendiri..
aku cam penah tau ade satu kisah ni..nabi Isa tak silap..telah disuruh supaya terjun dr bukit..org2 mengatakan kalo benar Tuhanmu akan menolong..tp nabi Isa menjawab..kiter tidak patot menguji Tuhan..Tuhan sahaja berhak menguji kiter..wallahualam..mohon maaf jika ade kesilapan...
semoga kiter sentiase berdoa utk kesejahteraan saudara kiter di Palestine,Lubnan,Indon dan Malaysia...

Anonymous said...

aku tanak ckp byk tp kite sekapal... adakah sang lebah yg menggelabah tu terdiri dpd anak2 kapal @ awak2 kapal kita?

ihsan_huhu said...

haha..enkuli..haha
die terdiri dari kaum2 ko r..uhh

Zacharias said...

inni bariiun minkum.. inni araakum qauman tajhaluun..

dah kata dah. nasib baik tak letak gambar anak datuk K..

anyway, cerita la apa pun. status tu, orang wat kelakar je..

ada manusia seperti saya dan awak yang suka provoke orang, atau sebut something yang controversial. masalah di kalangan muslim youth sekarang adalah cepat sangat naik angin. kena provoke sket je, melatah. bila jadi camtu, seronok la orang cucuk-cucuk kiter. tul tak?

terutamanya sekarang, bila pengaruh wahabism dan extremism sangat menular, budak makin cepat panas. sket2 haram, haram, bidaah, khilafah, awlawiyaat, waqi', futur dan memacam lagi terminologi yang derang maybe tak pernah belajar pun kata akar. nak wat camner.

tu yang pakcik2 tu, dulu, bila kawin je, wife berenti sambung belajar. tak caya, tgk la pakcik2 keliling kita. wife derang bukan bodoh. best debator la, itu la, ini la.. tapi sebab mudah sangat percaya, tak tapis etc.. melatah.. maka wife pun tak sambung belajar.. utk lebih detail, tanya ayah..

so, cerita pasal mamat nih tadi, kes murtad ni, adalah salah umat islam, bukan sebab undang2 murtad. saya melihat dari sudut lebih besar..

1) kita ada undang2, mengharamkan cam pendakwah kristian berdakwah kat malaysia secara open etc. cuba bayangkan kalau kerajaan uk, australia, us etc buat benda yg sama, sure kita dah lama masuk jail kat negara2 di atas sebab buat islamic awareness week etc

2) bila kita letak undang2 camtu, umat islam jadi complacent. kita rasa, ala, watpe nak susah2 dakwah, sebab team lain takleh dakwah. jadi kita tak ambil serius kerja2 dakwah yg sebenar.. i mean, yang bebetul, bukan setakat wat usrah seminggu sekali, dah dikira inilah jihad dakwah teragung. ada rasa, aku dah jd member usrah, comfirm masuk syurga. sian orang2 kat luar tu etc.. tapi bila suruh berkawan, tak nak.. cakap derang tak layak etc

3) bila kita complacent, geng2 agama lain still akan terus dakwah. dan sebab dia bergerak secara subversif, maka susah la nak tangani. juga pada masa yang sama, kita tak boleh duduk berbincang sebab kita tak tau dengan sape kita nak bincang. we do not know who's on the other side. kita takleh clearkan misconception, yang mana, akan terus melarat dan membawa kepada murtad.

kita percaya islam itu benar, way of life etc. kalau kita benar, kenapa kita tak berani nak biar orang lain turut berdakwah, have a level playing field. the truth will prevail.. so kita kena la berani kerana benar..

sayangnya, kita terus takut, dan terus complacent..

Zacharias said...

i mean, murtad yang lebih berleluasa dalam masyarakat

ihsan_huhu said...

wah2..dasat2..sbb aku pon tatau pebende byk2 yg disebutkan tuh...
btol2... macam pakcik itu dan pakcik ini (pakcik2 itu dan ini dirahsiekan identiti mereka)

BooK said...

ihsan:
aha. bese la tu. mamat dan minah macam tu. sekali baca buku agama. dan join usrah. abih sume orang dia nak tegur. abih sume orang salah. aku malas betul layan orang macam tu. who don't get the whole point.

ihsan_huhu said...

realiti tidak spt dalam buku..

nathrah_yusoff said...

Salam...panas tul isu yang ko bwk ni ihsan...sepanas cuaca dunia di kala ini

For me, mende2 camnie sebenarnye takyah kecoh2, abb setiap org yang reply tue mesti ade niat tersendiri. Tapi yang penting bagi kita ialah bersangka baik...

Anonymous said...

pada aku, if ko letak status ko camtu, and ada org nak tegur, biarkan. sebab dia pun nak bersuara.

yg ko pun satu, asal tego, bg respon cepat je. org yg tego tu, nasib baik aaa bukan kaki argue (aku assume je) cam ko.

personally, aku berpendapat yg semua org bley bersuara, nyatakan depa nye concern, tak kesah la sama ada baru baca buku ke, mmg background camtu ke, surrounding ke, anything yg influenced his/her life.....

yg penting cara kita respon
-if respon sebab nak menang, ada masa kita kalah...
-if respon sebab nak jaga air muka, ada masa kita dimalukan juga
-if respon nak glemer, ada masa bikin malu juga, jatuh glemer

Respon biarlah respon berprinsip

ihsan_huhu said...

haha... sbb aku xsempat respon kat die r..
tp dr segi tone respon die tuh mcm bodo sgt.. tuh je

Anonymous said...

ko nye respon tu pon cam emo sgt

ihsan_huhu said...

bukan emo ape.. cant people take joke?
mungkin latar belakang pereply sedikit sebanyak mempengaruhi...

Zacharias said...

biarla, orang tengah semangat.. "so, nampak ketidakseriusan umat islam ni adalah punca kemunduran. kita ni, terlalu banyak berbincang perkara furu' (siti kawin) hingga kita terlupa perkara usul yang lebih besar (dan dia pun bagi contoh)."

cuma, kadang2, kita lupa nabi pun berjenaka... kalau baca seerah, ada sorang sahabat ni, dia suka buat lawak yang pelik2 gak aa. bukan lawak 'textbook' yg kita baca pasal nabi tuh. lawak dia cam, ujang sket aa kot..

ntah la, aku still rasa, dalam dunia nih, ada orang type A n type B (chewah azad).. takde aa. my point is, jgn cepat sangat marah.. eh, ntah2 dia yg minat siti kot, baru lepas mengatasi frustasi dia. sebab tu dia nak nasihatkan kita supaya tak frust gak..

Anonymous said...

betul2...joke best pe. kalo serius selalu ada kemungkinan besar utk develop psychological problem sooner.

tapi, on the other hand, kalo joke je manjang, serius tak langsung masalah gak, hidup mungkin panjang, tapi otak cepat mati sebab tak develop neurones kat otak. result: tua tapi dungu

hehe....abg zaki, anda type apa?

Zacharias said...

sorry azad, you are not my type.. haha

aku, stress n chill at the same time

ihsan_huhu said...

typo...haha
sape yg minat siti sebnanye?hmm..mari kite merenung sejenak..